vv Maasdijk 1 - Neptunus-Schiebroek 1

1 oktober 2011 14:30

Gomes, A.

Maasdijk – Neptunus/ Schiebroek 0-4

Dames en heren, hier is ie weer, uw razende reporter!

Ik had eigenlijk een zeer kort verslag in gedachten, namelijk de fameuze woorden; “Het was mooi weer.” En daar was meteen alles meegezegd. Maar ik bedacht me toch nog een puntje wat ik graag aan wilde halen.

In het gehele weekend heb ik eigenlijk maar een half uur goed voetbal heb gezien, dat was de eerste helft van Maasdijk D1 op de vroege zaterdagmorgen. Ik kan u vertellen dat ik bij elkaar toch wel een uurtje of 6 voetbal heb gekeken in live wedstrijden… Het viel me op dat de ploeg met de meeste inzet vaak aan het langste eind trok. Kijk naar Excelsior dit weekend tegen Twente, kijk naar Groningen tegen Ajax, ADO tegen Feyenoord… En kijk naar Neptunus tegen Maasdijk.

Maasdijk begon loom aan de wedstrijd, net als twee weken geleden tegen VVK thuis. Waar ligt dat aan? We moeten de tegenstander het signaal afgeven dat er aan de Lange Kruisweg niets te halen valt, het kunstgras opvreten (zal niet zo best smaken, maar figuurlijk dan..), die eerste paar kleine overtredingen maken, etc. Nu liet Maasdijk binnen 1 minuut de kaas van het brood eten, achterin stond men te slapen en we keken tegen een achterstand aan. Dan is er niet iemand die zijn rug recht en blijft het een beetje slappe hap. Er werd een overtreding gemaakt op Jeffrey Wupkes, Neptunus speelt onsportief, maar slim, gewoon door en maakt de 2-0. Hierna breek een ruim uur voetbal aan, waar ik me als supporter voor schaam. Niet zo zeer omdat niets lukt, dat kan altijd, maar wel vanwege het feit dat iedereen verwijtend is naar elkaar in het veld en dat niemand voor elkaar wil knokken.

De namen zijn zo op te noemen wie er zaterdag door het ijs zakten, maar dat heeft geen zin, het gaat erom dat het hele team het beseft. Iets wat je in de jeugd al leert, niet zeuren tegen elkaar, niet schelden ,maar werken voor elkaar. Eigenlijk iets wat getypeerd werd door twee verschillende acties van Silvio deze middag. In het eerste geval krijgt hij een bal slecht aangespeeld, neemt ‘m ook niet goed aan, en laat de verdediger opstomen. Toch beseft hij dat hij voor de bal moet werken en neemt een sprint waarbij hij de bal bij onze eigen achterlijn alsnog weet te onderscheppen. Werken dus… De volgende actie kiest hij min of meer gefrustreerd door de achterstand voor een schot op doel terwijl er spelers voor het doel veel beter voor staan. Hij krijgt het halve team over hem heen, waarbij ik ook vond dat hij ‘m af moest geven, dit moet hij namelijk vaker doen dan hij nu doet.. Maar heeft het zin om elkaar bij 4-0 achter verrot te schelden? Heeft het zin om het bij 2-0 achter te doen? Ik denk van niet… Maasdijk ging er in ieder zeker niet beter van voetballen. En Jeffrey Wupkes onze aanvoerder wil bij 3-0 een doorgebroken speler neerhalen, stom want dat was eigenlijk rood en dan dupeer je het team voor de komende wedstrijden. Allemaal onvermogen op dat moment.

Maasdijk mag zich schamen, niet voor het slechte voetbal, maar vooral voor het complete plaatje, dus eigenlijk voor het slechte voorbeeld in de breedste zin van het woord.

Het begint bij inzet, voor elkaar door het vuur willen gaan, acceptatie… Dit was er niet, te laat, of te weinig. Het kan beter mannen, dat weten jullie zelf ook, koppen bij elkaar en knokken voor elkaar.